Anmäl skada

Vad skall jag göra om jag råkat ut för en skada?

Om din situation är akut och mänskor är i fara ringer du till det allmänna nödnumret 112. Om du har råkat ut för en skada men ännu inte anmält det till oss, behöver du anmäla skadan här på vår hemsida.

Vår skadeservice är öppen vardagar 8.30 – 16.30 och utanför öppettiden kan du nå vår skadeberedskap dygnet runt för situationer som kräver omedelbara åtgärder som inte kan vänta tills skadeservicen har öppet igen. Dygnet runt kan du förstås även skicka meddelanden till oss på adressen skador@alandia.com. Vår skadeservice och -beredskap når du på 08-630 02 45.

Steg för steg

  1. Ring 112 om din situation är akut och mänskor är i fara
  2. Ring sjöräddningen för assistans, du kan enkelt bli medlem om du inte redan är det.
  3. Anmäl stöld och skadegörelse till polisen
  4. Anmäl skadan till oss på vår hemsida när situationen lugnat sig
  5. Andas lugnt, vi kommer att använda all vår kunskap och erfarenhet för att hjälpa dig tillbaka till sjöss så fort som möjligt.

Här anmäler du en skada till oss

Vad har du råkat ut för?

Vanliga frågor och svar

  1. Vad ersätter Alandia Assistans?
    - Med Alandia Assistans ersätter vi följande kostnader för assistansåtgärder även om båt och besättning inte befinner sig i ett nödläge och om behovet uppstått till sjöss eller i hamn utan fast vägförbindelse
    - transport av reservdelar/bränsle vid en händelse med maximalt 3.000 SEK
    - bogsering till närmaste säkra hamn med maximalt 15.000 SEK
    - logi och hemresa för högst 5.000 SEK om behovet av assistans uppstått mer än 25 sjömil från hemmahamnen.
     
  2. Vem har ansvaret att bärga båten om den sjunkit?
    Som båtägare har du ansvar att skydda din båt på bästa möjliga sätt.
     
  3. Vad skall jag göra om jag inte är nöjd?
    Du som försäkringstagare eller ersättningssökande har till ditt förfogande olika medel att få ett beslut från oss ändrat.
    Här hittar du anvisningar för sökande av ändring >>