Hans skotertur blev en kamp för livet

Hans skotertur blev en kamp för livet

Hans skotertur blev en kamp för livet

Glänsande vattenskotrar och breda leenden i solskenet. Men bakom de glada reklambilderna finns en verklighet vi sällan hör om. Tack vare skoterproffset Niklas Ohlséns berättelse får du uppleva en skräckfärd.

– Jag trimmar Yamaha-skotrar och den här tisdagseftermiddagen hade jag gjort ett mindre trim, det var inte någon stor grej. Vädret var varmt så jag tog bilen och sjösatte skotern vid Danderyds båtklubb. Jag skulle bara göra ett snabbt test och kolla att allt funkade.

Niklas kör en kort runda och värmer upp skotern. Han kommer till Lidingöbron och fortsätter mot Fjäderholmarna där han räknar med att motorn ska vara klar för full gas.

– Skotern gick inte mer än dagens prestandamaskiner, 62–64 knop. Men jag möter ett svall från den enda motorbåten som syns den här eftermiddagen och tar vågen helt fel.

Niklas får styret i revbenen och flyger snett framåt. Senare ska det visa sig att han brutit två revben. Nu ligger han mitt mellan Fjäderholmarna och Nacka strand.

– Jag får en smärre chock när jag ramlar i, det är så otroligt kallt i vattnet, cirka 10–12 grader. Det tar en stund innan jag kan börja andas och sedan gör det första andetaget vansinnigt ont. Jag förstår inte vad som har hänt, det är bara kullerbyttor och en smäll. När jag ser mig omkring finns det inte en enda båt, den där motorbåten är långt borta.

Redo att ge upp

Det är måttlig vind och skotern, som stannat cirka 70 meter från honom, börjar driva längre bort. Själv ligger han 150–200 meter från land. Han simmar frenetiskt men märker att han hela tiden tappar mot skotern.

– Jag har inte en chans att komma ifatt den och jag känner paniken komma krypande. En massa bilder dyker upp i mitt huvud, barnen och frun där hemma, allt går blixtsnabbt. Efter mycket simmande är jag helt andfådd och har extremt ont i ena lungan. Jag börjar känna Fan, det här funkar inte. Det brinner i axlarna av simtagen. Jag känner att kroppen börjar stänga av sina funktioner, jag är bedövad av kylan.

Då ser Niklas en av Finlandsfärjorna komma runt Biskopsudden. Och han ligger mitt i sundet med en svart flytoverall utan några reflexer.

– Det har inte börjat skymma ännu men man är ju rätt så svart mot vattnet. Frågorna rusar runt i skallen, Vad ser de på kommandobryggan? Hur lång tid tar ett nödstopp? Hur nära skrovet kan man komma utan att sugas in under det?

Hjälpen anländer

Precis när Niklas håller på att ge upp ser han en styrpulpetbåt komma ut från Nacka strand, 600–700 meter från honom. Den lilla båten kör sakta i hans riktning.

– Jag vet inte om han har sett mig eller om det är slumpen men jag ångar på. Kanske hade det slutat blåsa, jag upplever i alla fall att jag närmar mig skotern och till slut kommer båten fram till mig och mannen ombord frågar hur läget är. Jaaa, det är okej men stanna gärna här tills jag kommer till skotern.

Båtägaren slänger ett rep till Niklas och drar honom sedan till skotern.

– Det var otroligt jobbigt att komma upp och jag frös något fruktansvärt. Sedan fort, fort, fort i hamn, jag ville bara komma hem. Men att ge full gas var helt otänkbart så jag körde i 30–35 knop och via Lidingöbron, Djursholm, Stocksund nådde jag till slut Danderyds båtklubb. Jag gick rakt in i bilen, tänkte inte ens på hur blöt jag var. Det blev full gas hem och där ställde mig i duschen tills varmvattenberedaren blev tom. Upplevelsen blev en riktig tankeställare.

Niklas bästa tips

  • Ha rätt skydd: Tillräckligt med flytkraft och skydd mot kylan.
  • Använd hjälm: Skyddar ditt huvud men värmer också.
  • Klä dig färggrant: Med klara färger och reflexer syns du i vattnet.