Hoppa till huvudinnehåll
Sjövett
Publicerad: 2020-11-13

Saknas en säkring till luftpatronen i flytvästen?

Har du påbörjat årets båtsemester? Känns allt klappat och klart? Ta dig ändå tid att kontrollera några saker som lätt glöms bort, till exempel patronerna i de uppblåsbara flytvästarna. Har du segelbåt? Är riggen i så fall rätt ansatt? Och har du extra bränslefilter ombord? Och till sist – har du uppdaterat sjökort och mjukvara till din plotter?

Luftpatron flytväst

När granskade du din säkerhetsutrustning ombord senast?

Ta de uppblåsbara flytvästarna till exempel. En del patroner har en tendens att skruva upp sig över tid. Det gäller västar som inte är försedda med en extra säkring, så kallad retainer. Följderna kan bli förödande eftersom västen kanske inte blåser upp sig alls eller endast delvis om patronen inte sitter fast som den ska.

En säkring skyddar

En av de största tillverkarna av flytvästar, Baltic Safety Products, rekommenderar att man servar de uppblåsbara räddningsvästarna årligen. Om en säkring saknas kan den monteras.

Följderna kan bli förödande. Västen kanske inte blåser upp sig alls.

På företagets hemsida finns en lista över serviceföretag och återförsäljare som kan utföra servicen och även förse patronerna med en säkring. Räkna med en kostnad på cirka 200 kronor eller 20 euro när västen kontrolleras och förses med säkring. Du kan också skicka din Baltic-väst till företagets huvudcentral i Älgarås så förses den kostnadsfritt med säkringen och du betalar endast för frakten till Älgarås.

Välj senaste version!

Plottern är ett utmärkt hjälpmedel ombord, men tänk på att uppdatera sjökort och mjukvara. I vissa fall har allvarliga fel i mjukvaran uppdaterats ­– till exempel kan prickar i en farled försvinna i vissa zoomningsnivåer, vilket kan leda till allvarliga grundstötningar. Tillverkarna har i många fall rättat till felen, men om du inte uppdaterar kan det hända att du navigerar efter felaktig information. Följ därför med och se till att du har den senaste versionen i din plotter

Varning för bakterier!

En stor fara när det gäller motorn är dieselbakterier som orsakar en tjock klibbig sörja i tanken och som kan leda till motorstopp. Tyvärr inträffar det här oftast vid hård sjögång eftersom bränslet då skvalpar runt i tanken och sörjan, som sjunkit till bottnen, hamnar i bränslesystemet.

Se till att ha extra filter ombord så att färden i bästa fall kan fortsätta till första bästa hamn där tanken kan rengöras noggrant. Ha för vana att kontrollera färgen på dieseln regelbundet. Den ska vara klar. Är den grumlig kan den vara angripen av bakterier.

Rätt spänning

Har du segelbåt? Se då till att riggen är rätt trimmad. Det inträffar tyvärr en del haverier som beror på att riggen har varit för löst ansatt och utmattats över tid.

Ett gammalt ”sjömansknep”: Om du seglar på kryss i en vindstyrka på 8 meter per sekund ska vant och stag inte slacka på läsidan. Om de gör det är det en varningssignal att ta på allvar – se då till att riggen blir hårdare ansatt.

Det mesta du behöver veta om riggen hittar du i rigghandboken “Råd och tips” som getts ut av företaget Seldén Mast Ab.

utombordare-bla2

UTOMBORDARE

utombordare-bla-1

INOMBORDARE

segelbat-bla

SEGELBÅT

vattenskoter-bla

VATTENSKOTER

Relaterade artiklar

Boats on sea

Vem ska väja och vad betyder sjömärket?

Att veta vem som ska väja för vem på sjön…
dsc03529-scaled

Kontrollera din brandsläckare

Det är A och O att pulversläckaren fungerar när den…
_MG_9243

Kallt vatten: “De första 30 sekunderna kan vara avgörande”

Så här års kan du få skärgårdarna för dig själv…