Vinter-el är en brandrisk

Sladdar i olika färger i en trasslig härva på ett beige golv.

Det är vanligt att båtar ansluts till elnätet under vinterförvaringen, men tyvärr händer det att bränder bryter ut. Med rätt åtgärder kan en del av dem undvikas.

Många väljer att vinterförvara sin båt i en lagerhall och att där ansluta båten till elnätet för att hålla en viss värmenivå ombord och för att ladda batterierna. Men det lönar sig att tänka efter innan man sätter kontakten i uttaget. Det har hänt att båtar börjat brinna på grund av elfel. Eftersom de står tätt i en hall kan stora värden snabbt gå upp i rök. Boven i dramat är oftast kabelanslutningarna mellan båt och elcentral.

Några grundläggande råd:

  • Slopa vanliga stickproppskontakter och använd i stället CEE-kontakter utan adapter. Då blir fas och nolla rätt anslutet.
  • Undvik att skarva en kabel. Om det är oundvikligt – använd minst 2,5 mm2 kabelarea försedd med CEE-don.
  • Kontrollera att kablarna är hela. 
  • All elektrisk utrustning ska vara avsäkrad och säkringar monteras så nära batteriet som möjligt.

Högst två dygn

Risken för brand ökar när strömmen är påslagen under en längre tid. Sommartid vakar man över sin båt på ett annat sätt och hinner upptäcka eventuella fel innan det är för sent. Vintertid kan däremot båten ligga länge utan övervakning.

– Gör det därför till en vana att aldrig låta båten vara ansluten till elnätet längre än två dygn utan tillsyn, säger Ricard Sjöström, skadechef vid sektionen för fritidsbåtar vid Alandia Försäkring.

Laddning av batterier

Det tar 12-16 timmar att ladda ett batteri om laddaren är rätt dimensionerad. Kontrollera laddaren och batteriet om den levererar hög spänning ännu efter 24 timmar. Lämna inte laddaren påslagen om du kan misstänka att något batteri är skadat och inte tar emot laddning. Bryt strömmen när laddningen är slutförd. Batterierna ska alltid vara fastspända i en låda eller ett fack som är syratåligt.

– Ha inte batterierna i motorrummet eller i tankutrymmet om du har en bensinmotor. Risken är stor för explosion, säger Ricard Sjöström.

Ha inte batterierna i motorrummet eller i tankutrymmet om du har en bensinmotor.

Värmare ombord

Oljefyllda element eller värmare med keramiskt element och värmesäkring rekommenderas. Förvara inte brännbara föremål i närheten av värmekällan. Se till att kabeln inte ligger i kläm, något som kan leda till värmeutveckling och brand. Tänker du arbeta i båten under vintern? Använd lågenergilampor för ljuset. Halogenlampor är farliga eftersom de blir så heta och snabbt kan antända material i närheten.

Bogpropeller

– Är din båt utrustad med bogpropeller? Kom ihåg att koppla bort anslutningen till batteriet under vinterförvaringen, tipsar Ricard.

Följ oss på Facebook

Följ oss på Facebook så hjälper vi dig att hålla båtinspirationen uppe och båten i skick!