Därför blev hans nya båt en dyr affär

 

Max Aro

Han hade länge spanat efter en begagnad Aquador 22. Till slut hittade Max Aro en båt som verkade perfekt. Säljaren var en privatperson, men trots att Max gjorde allt enligt regelboken blev det en mycket dyrare affär än vad han hade räknat med.

Han hade länge spanat efter en begagnad Aquador 22. Till slut hittade Max Aro en båt som verkade perfekt. Säljaren var en privatperson, men trots att Max gjorde allt enligt regelboken blev det en mycket dyrare affär än vad han hade räknat med.

– Jag ringde en vän i båtbranschen och han uppmanade mig att boka en besiktning av båten. Besiktningsmannen gick igenom skrovet och hela båten. Motorn granskade han i den mån han kunde utan att plocka isär den. Han påpekade några saker men inget allvarligare. Max kom också överens med säljaren om att han fick provköra båten innan de skakade hand på affären. Provturen gick bra och köpet slutfördes. Men snart började problemen. 

– Ett par veckor senare var jag en kväll ensam ute med båten. Mitt i farleden hör jag en lätt duns och sedan börjar varvtalen sjunka. Till slut stannar motorn. Båten bärgades och på verkstaden plockades drevet isär. Skadan var fullständig, en stor del av drevets kugghjul hade smulats till metallflis. Hela drevet måste bytas.

Sedan var det dags att utreda vem som hade ansvaret

– Till slut blev det klart att ansvaret ligger hos ägaren, framför allt när det inte gick att fastslå vad som hade orsakat haveriet, säger Max Aro. På Alandia Båtförsäkring konstaterar Robert Rostedt att Max berättelse är ett exempel på varför man har tagit fram en garanti mot dolda fel. 

– När allt fler köper begagnade båtar har vi märkt att privathandeln är knepig. Det kan finnas dolda fel i till exempel motorn som varken säljaren eller köparen känner till eller märker. Dessutom är det få som har möjlighet att grundligt plocka isär motorn för att granska den. Det är ett problem som vi vill möta med Alandias Dolda fel-garanti.

Enligt Rostedt handlar garantin om mer än att trygga affären för köparen. 

– De absolut flesta som säljer sin båt är hederliga och känner ansvar. De blir lika upprörda som köparen om ett större fel upptäcks efter affären. Med garantin kan båda sova lugnt efter ägarbytet.

Läs mer om Alandias Dolda fel försäkring här

Följ oss på Facebook

Följ oss på Facebook så hjälper vi dig att hålla båtinspirationen uppe och båten i skick!