Tre skoterövningar som kan rädda liv

Kvinna som simmar mot vattenskotern. Hon gör övningar med vattenskotern som Alandia tipsar om.

Gör några övningar med vattenskotern så blir du säkrare till sjöss.

– De här övningarna är enkla men viktiga för du kommer att förstå hur utsatt du är om något händer, säger skoterexperten Niklas Ohlsén.

Vattenskotrar är inte längre något för bara en liten skara entusiaster. Under vårens båtmässa i Stockholm var budet från handlarna klart: Nya kundgrupper upptäcker fördelarna med skotrar. Både familjer och seniorer börjar se vattenskotrar som ett alternativ till en mindre båt.

– De använder skotern för att ta en dagstur och jag har också märkt att kunderna ofta vill använda skotern till pendling. Det är en helt ny trend vi ser i år, sade handlaren Niklas van Doorn på Allt för sjön-mässan.

Nya, oerfarna skoterförare betyder också att behovet av säkerhetsträning ökar. Därför bad vi vattenskoterexperten Niklas Ohlsén lägga upp ett övningsprogram för dig som vill skruva upp ditt kunnande och bli säkrare när du rör dig till sjöss på skotern.

– Fördelen med de här tre övningarna är att du under trygga förhållanden simulerar olyckssituationer. När du blir medveten om hurdan knipa du kan hamna i är min förhoppning att du breddar ditt tänk kring säkerhet, säger Ohlsén.

  • Övning 1: Simma till skotern

  1. Åk ut med en kamrat i lugnt väder och klä er i den utrustning ni vanligen använder.

  2. Välj ett lugnt område utan annan båttrafik.

  3. Hoppa i vattnet och låt din kamrat köra 10 meter bort.

  4. Försök simma till skotern och ta dig upp.

  5. Byt roller eller upprepa övningen, men öka avståndet till 20 meter, sedan 30 meter och så vidare.

– Kom ihåg att om du faller av en vattenskoter i full fart kommer den att fortsätta cirka 70 meter framåt i lugnt väder, trots att du använder dödmansgreppet rätt. Tänk på det om du tycker att det är svårt att simma 10 eller 20 meter, säger Niklas Ohlsén.

Om du vill göra övningen mer krävande är det bara att upprepa den i blåsigt väder.

  • Övning 2: Hoppa av i farten

Den här övningen är en avancerad version av övning 1 och rekommenderas endast om du är i gott fysiskt skick och har goda simkunskaper. Hjälm och flytväst är ett krav.

  1. Åk ut med en kamrat i lugnt väder och klä er i den utrustning ni brukar använda. Se till att ni har varsitt dödmansgrepp med er.

  2. Välj ett lugnt område utan annan båttrafik.

  3. Kör skotern i 20 knop.

  4. Du som sitter bak ska hålla i det fastsatta dödmansgreppet som stänger av motorn. Detta för att undvika motorns starka vattenstråle.

  5. Hoppa av skotern med dödmansgreppet ordentligt runt armleden.

  6. Simma till skotern och ta dig upp.

– Det här är en tuff men viktig övning. När du känner hur obehagligt det är att falla av i 40 knop är det lättare att förstå vad en hastighet på 55-60 knop innebär om du faller i, säger Niklas Ohlsén.

Det är ingen slump att han har valt 40 knop som övningsfart: Många som åker vattenskidor faller i cirka 35 knop och tycker inte det är ett problem.

– Men skillnaden mellan 35 och 40 knop är överraskande stor. Att göra den här övningen i låg fart är egentligen bara självbedrägeri, säger Ohlsén.

  • Övning 3: Ta dig i land med din skoter

  1. Åk ut i vindstilla väder eller i blåst om du vill öka svårighetsgraden.

  2. Stanna din vattenskoter 100 meter från land.

  3. Stäng av motorn.

  4. Ta dig nu i land med skotern.

– Jag säger bara Lycka till! Prova först utan paddel, du är så gott som chanslös. Också med en teleskoppaddel ombord är det här en grym övning. Du tvingas jobba i en nästan omöjlig ställning och du måste byta sida efter varje tag med paddeln, säger Ohlsén.

– Med god tur kommer du upp i 0,5–1 knop och då tar du i allt vad du orkar. Du kommer fort att förstå att du aldrig vill hamna i en sådan situation när det blåser.

Och du, Niklas Ohlsén vet vad han pratar om. Läs om hans dramatiska olycka här.